fredag 22 mars 2013

planera först - odla sen

utdrag ur boken "Grönt - odla egna grönsaker"
Det finns många förslag på hur en lott och odling kan se ut. Mina 100kvm känns enorma. Kanske jag borde anlägga en barockträdgård med en frodig blandning av ätbart och vackert, eller en stramare variant med högsta ätbara avkastning (ser hur jag står djupt med stövlar i brun mylla med kutad rygg). Varför inte en romantisk torpar-odling? Eftersom det råder en mindre istid just nu så lär det dröja innan spaden går ned i jorden. Tills dess gror idéerna i huvudet. Känner jag mig själv bäst så lär jag ha ett överflöd av frön och plantor som tillslut sätts ut lite huller om buller. Jag kan alltid skylla på att det är första gången...

Här finns bra hjälp, planera din odling.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar