måndag 6 maj 2013

För sent att odla?

När jag tackade ja till att hyra lotten intalade jag mig själv och min man att jag skall ta det lugnt, bara låta det som hinns med hinnas med. Inte stressa eller "måsten". Nu måste jag ändå erkänna att jag känner lite, lite stress att lotten är ogjord, in i maj. Så, vad göra? Jo, en vis person sa att det är aldrig för sent utan snarare för tidigit som är problemet. Dvs. ofta börjar vi sätta frön och plantor för tidigt då jorden fortfarande är lite kall. Groning tar längre tid samt många sorter utvecklas dåligt. Därför finns det skäl att så sent. Många grönsaker utvecklas relativt snabbt. Ärtor och bönor, sallad och rädisor brukar ha 2 skördar/säsong. Alltså, jag tar det lite lugnt.

'Rapid Red'

'Salad Bowl'

Bond bönor 'A grano violetto'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar