söndag 19 maj 2013

Squash

Idag vågade jag plantera ut tre squashplantor. Det är sommarsquash, gul och en randig.

Squash är känsliga för torka. Alltså inte så roligt om man som jag "vid-sidan-om odlar". Jag kan max vattna 1g/vecka. Min lösning: gräv en grop, ca 25 cm djup. Det skall vara som att plantera i en hink. Jag fyller med näringsrik jord, vattnar ordentligt och sedan i med plantan. Jorden runt omkring är lite lerig så förhoppningsvis kommer vattnet hålla sig en tid. Jag tänker täcka jorden runt plantorna med halm. Då borde risken minska att frukten ruttnar i kontakt med väta och jord.
Min vän Anna har världens enklaste och riktigt goda recept...skiva squash tunnt med en osthyvel. Fräs i het panna med olivolja och vitlök. Salta lite och servera med en god pasta. Så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar