tisdag 21 maj 2013

Jordförbättring

Jorden på lotten är i grunden lerjord. I jämförelse med jorden hemma är det inte i närheten att kallas lerjod, men lotten ligger ändå i den kategorin. Jag har hela tiden trott att det inte skulle gå att odla i lerjod, men jag är inte lika tveksam längre. Om jorden inte är för tung är lerjorden faktiskt riktigt näringsrik (mycket mineraler) samt håller väta bra, torkperioderna blir inte lika kritiska. Dock bildas lätt en hård skorpa som blir svår för regn att penetrera...

Tidigare kolonist har visst grävt ner allt, verkligen allt som odlats. Det sägs att det såg ut som en skog som sen röjdes. Varje lott har egen kompost, inte min företrädare. Istället för kompost grävde han ner allt på hösten, även grödor som inte gick åt. Jag tror det är därför jorden är ganska fin och lätt trots leran. Jag skall också försöka gräva ner och se hur det går. Andra lösningar är att täckodla, gärna med gräsklipp. Gräset är också näringsrikt och fungerar som gödsel. Ha lite extra koll vad som gömmer sig i täckmaterialet eftersom sniglar gärna gömmer sig där. Lycka till!
 
 
finjord
lerjord

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar