onsdag 9 april 2014

Odlingslimpa

Det är nog många med mig som får en hel del ris att ta hand om. Kompostering av ris tar tråkigt lång tid, så ofta hamnar det på tippen. På odlarskolan fick jag lära mig att göra en odlingslimpa. Jag insåg snabbt att det är min grej. Riset och annan långsam kompost tas om hand och går att odla på direkt! Sagt och gjort så här går det till.
  1. Lägg riset som en avlång ca 30 cm hög limpa. Grovisar klipps helst i mindre bitar. Tryck till.
  2. Nästa lager blir annat komposterbart (om du gör den på hösten finns säkert stora blad, blast, gräs och annat grönt). På våren har jag inget grönt.
  3. Nu läggs aktiv kompost och gödsel på (vi har 2 kaniner = mycket pluttar och halm). Det går bra med stall- eller trädgårsgödsel också.
  4. Toppa limpan med jord. Tillräckligt tjockt lager att det går att plantera i (jag testar med 15cm).
  5. Första året (nu direkt) sås värmekrävande växter. Jag prövar tomat och gurka.
  6. Andra året har näringshalten stigit och då passar kål och pumpa.
  7. Tredje året är det förhoppningsvis mullat och klart att användas.
Fördelen är att limpan är hög och lätt värms upp av solen. Samtidigt avger komposteringsprocessen värme. Vill du ha mer detaljer kring odlingslimpa går det att läsa i Lena Israelssons bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar